Hoe kan je habits beter volhouden?

wat zijn habits?

Habits zijn gewoontes.

Het zijn kleine beslissingen die je neemt en acties die je elke dag uitvoert. 

Gewoontes zijn 40% verantwoordelijk voor het gedrag dat we vertonen op een dag.

Je leven is de som van je gewoontes.

Hoe fit ben je? Een gevolg van je gewoontes

Hoeveel energie heb je? Een gevolg van je gewoontes

Hoe succesvol ben je? Een gevolg van je gewoontes

Wat je herhaaldelijk doet vormt uiteindelijk de persoon die je bent en de dingen waar je in gelooft.

Als je leert om elke dag goede gewoontes uit te voeren kan je je leven veranderen.

Kijk naar Formule 1 bijvoorbeeld.

Elke race proberen ze een stapje beter te worden!

 

kijk naar wat je tegenhoudt

Vaak proberen mensen te veranderen door gelijk habits uit te voeren, maar ze vergeten te kijken naar welke identiteit ze willen zijn/worden.

Wie wil je worden? Wie is de persoon die deze doelen haalt? Welke habits heeft je identiteit 2.0?

De meeste mensen weten niet eens dat ze ook als persoon moeten veranderen

Ze proberen nooit te veranderen hoe ze naar zichzelf kijken.

En dat de persoon wie ze nu zijn hun kan tegenhouden en saboteren…

Het is moeilijk om je habits aan te passen als je je geloofsovertuigingen niet aanpast die voor je huidige gedrag zorgen.

De beste manier om te veranderen wie je bent is door te veranderen wat je doet:

  1. Maak duidelijk wie je wilt zijn
  2. Bewijs het met small wins (je nieuwe habits)

omgeving

mensen worden beïnvloed door hun omgeving.

Als jij een slechte gewoonte hebt en elke dag bier drinkt en je vader zit elke avond 10 blikken weg te drinken.

Overal in huis liggen blikjes bier.

De koelkast ligt vol met bier.

Ra ra.. wat ga jij dan doen?

Bier drinken.

Ik neem nu even een extreem voorbeeld, zodat het duidelijk is.

Natuurlijk heb je nog steeds de keuze om niet mee te drinken, maar het is veel moeilijker om nee te zeggen.

Door alles te verwijderen uit je omgeving wat voor je slechte gewoontes zorgt zal je merken dat het veel makkelijker om deze slechte gewoonte af te leren.

never miss twice

Het is niet erg om eens een keer te missen. Maar probeer niet 2x achter elkaar te missen.

Het is niet erg om een keer een workout te missen, maar mis de workout de dag er na niet!

Belangrijkste verschil tussen de mensen die slagen en falen is dat de mensen die slagen snel weer op de rit zijn, de mensen die falen komen in een downwards spiral terecht.

probeer goede habits zo makkelijk mogelijk te maken

Probeer goede habits zo makkelijk mogelijk te maken!

Voorbeeld: je wilt 2 liter water drinken elke dag

Oplossing: vul 2 flessen van 1l water elke dag

En..

Probeer slechte habits zo moeilijk mogelijk te maken!

Voorbeeld: je kijkt te veel netflix ‘s avonds.

Oplossing: haal je tv weg

track je voortgang

Gebruik een habit tracker die inzichtelijk maakt wat je trackt.

Zo hoef je alleen elke dag de ‘Checkboxes’ af te vinken.

Door dit elke dag te doen, zal je een enorme verandering zien in je leven.

De habit tracker heeft een voorbeeld doel en 2 lege doelen waar je habits onder kunt hangen.

Je kan hem natuurlijk zelf aanpassen naar hoe je het graag zou hebben.

Het is ook mogelijk om een op maat gemaakte Habit Tracker aan te vragen.

Download de Habit Tracker hieronder:

Andere Artikelen

Goals
Nick Cambeen

Effect Van Habits

Kleine keuzes maken in het begin weinig verschil, maar op langere termijn heeft het een heel groot effect. Voorbeeld: Elke dag net iets onder je

Lees Verder